tırnak mantarıTırnak mantarı çoğu kişide ve her yaşta sıkça ortaya çıkan hem ayak hem de al tırnaklarında oluşan mantar enfeksiyonudur.

Tırnak mantarı hayatımızın her evresinde çeşitli nedenlerden dolayı ortaya çıkabilen bir hastalıktır. Her ne kadar bakımlı ve temiz olsanız da tırnak mantarının kendini göstermesi olasıdır. Tedavi edilmediğinde hem estetik görünümde hem de fiziksel sağlıkta ciddi etkileri bulunmaktadır. Tırnak mantarını fark edildiğinde yayılmasını engellemek ve ciddi sorunların önüne geçmek için bir doktor muayenesine gidip tedavi olmak büyük önem taşımaktadır.

Tırnak Mantarı (Onikomikoz) Nedir?

Tırnak mantarı: El ve ayak tırnaklarının herhangi birinde veya birçoğunda beyazımsı bir renk ile kendimi gösterip daha sonra sarıya dönüşen mantar enfeksiyonlarıdır. Tırnak mantarı enfeksiyonu tırnak ve deri arasında kalan boşlukta yayılır. Yani iç kısımda enfeksiyon ilerler. İlk olarak beyaz bir nokta olarak belirir. Tedavi edilmediğin sararma, tırnağın beyaz alanının alta doğru artması, tırnak kenarı etlerinde sertleşme meydana gelir. Mantar tedavi edilmediğinde tırnağın içinde derinleşmeye başlar. Derinleşme başladığında tırnak sağlığını kaybeder. Tırnak rengi sarımsı, oldukça sert ve kötü bir görünümde olacaktır. Ayrıca tırnağın etrafında yer alan deri parçalanmaya zarar görmeye başlar. Durum ilerledikçe tırnağın genel görüntüsünde kötü bir görüntü ortaya çıkar.

Tırnak mantarı tedavi edilmediğinde tırnakta yayılabilmektedir. Özellikle ayak parmaklarında ortaya çıkan mantar enfeksiyonu iki parmak arasına yayılabilmektedir. Bu gibi ileri durumlar tinea pedis olarak adlandırılır. Halk arasında atlet ve sporcu ayağı olarak da bilinmektedir. Ayak parmak arasında oluşan yarıktan enfeksiyon kapabildiği için tedavisi önemlidir

Lazer ile Tırnak Mantarı Tedavisi

tırnak mantarıLazer ile yapılan tedavi her tırnak mantarına uygulanmamaktadır. Özel durumda olan bazı hastalarda uygulanmaktadır. Lazer ile tırnak mantarı tedavisi pahalı bir yöntemdir. Bu nedenle çok fazla tercih edilip uygulanmamaktadır. Karbondioksit lazer tedavisi ise antifungal tırnak krem ile birlikte uygulanabilmektedir. Fakat bu tedavi yönteminin etkili veya iyileştirici olduğu hakkında kesin bir bilgi bulunmamaktadır.

Tırnak Mantarı (Onikomikoz) Ameliyatı

Tırnak mantarı ameliyatı lokal anestezi altında yapılan basit bir operasyondur. Eğer mantar nedeniyle tırnaklarda oluşan enfeksiyon ilerlemiş ve ilaç tedavisine yanıt vermiyor ise tırnak ameliyat ile tamamen çıkarılır. Burada amaç mantarı iyileştirmek için tırnağı çıkarıp ilacın direk olarak sorunlu alana temas etmesini sağlamaktır. Ameliyat basit bir işlemdir sonrasında yeni tırnağın tamamen çıkması yaklaşık olarak 6 ay-bir yıl kadar sürebilmektedir.

Tırnak Mantarı Belirtileri

Kişilerde ortaya çıkan tırnak mantarı belirtileri fiziksel muayene ile oldukça kolaydır. Doktor muayenesine gerek kalmadan tırnak mantarı sorunu olup olmadığını sizde kolayca öğrenebilirsiniz. Tırnak mantarı belirtileri;

• Tırnak dokusunun normalden daha fazla kalınlaşması,
  • Tırnaklarda beyazlama,
  • Tırnağın kolay kırılması,
  • Tırnağın parlak görünümünün matlaşması,
  • Tırnağın renginin sarımsı bir ton alması,
  • Tırnak derisinde parçalanma, düzensiz bir yapı,
  • Tırnak şeklinin bozulması,
  • Mantarın ilerlemesi durumunda koku sorunun ortaya çıkmasıdır.

Yukarıda yer alan belirtilerden birini gördüğünüzde tedavi için uzman bir doktora başvurmanızı öneririz. Tırnak mantarının özellikle el parmaklarında yayılması kişilerin kendini kötü hissetmesine ve sağlıksız bir görünümde olmasına neden olacaktır.

Tırnak Mantarı Nedenleri

Tırnak mantarı nedenleri birçok sebepten ötürü ortaya çıkabilmektedir. Bilinen ve sıkça görülen tırnak mantarı nedenleri;

• Maya ve küf gibi bazı organizmalar ile temas halinde bulunmak,
  • Tırnakların sürekli olarak nemli veya ıslak olması,
  • Ayakkabıların düzenli olarak temizlenmemesi,
  • Sporcu veya atlet olmak,
  • El ve ayak temizliğine dikkat etmemek,
  • Aşırı terleme sorunu,
  • Ortak havuz, duş, soyunma odası gibi alanları sıkça kullanmak,
  • Ortak alanlarda yere veya zemine yalın ayak basmak,
  • Manikür ve pedikür yaptırılan yerin, kullanılan araç ve gereçlerin ortak olması
  • Tırnakların darbe veya önceden zarar görmüş olması,
  • Kişilerde bağışıklık sisteminin zayıf olması,
  • Diyabet, tiroid, sedef hastalığına sahip olmak.

Yukarıda yer alan nedenlerden dolayı kişilerde tırnak mantarı enfeksiyonu görülebilmektedir. Bazı durumlarda sadece tek tırnakta bazı durumlarda ise birden fazla tırnakta aynı anda görülebilmektedir.

Tırnak Mantarı Tanısı Nasıl Yapılır?

tırnak mantarıTırnak mantarının tanısı oldukça kolaydır. Tırnak şeklinde meydana gelen değişiklikler tırnak mantarı enfeksiyonundan kaynaklanmaktadır. Yukarıda saydığımız belirtilerden herhangi biri tırnaklarınızda ortaya çıkmış ise kesin tanı ve teşhis için doktor muayenesine gitmelisiniz. Tırnak mantarının seviyesi ve hangi yöntem ile tedavi edilmesi gerektiğini belirlemek için doktorunuz sizi muayene etmelidir. Fiziksel muayene tanının yüzde ellisini oluşturmaktadır. Mantarın hangi nedenlerden dolayı ortaya çıktığını öğrenmek için fiziksel tanı haricinde tırnak derisinde var olan mantarlı alandan bir kesit alınır. Bu kesit incelenmesi için laboratuvara gönderilir. İnceleme sonucu mantarın boyutu ve hangi nedenden dolayı ortaya çıktığı daha kesin bir şekilde belirlenir. Sonuca göre uygulanacak olan tedavi yöntemi seçilmelidir. Yanlış ilaç kullanımı ve tedavi yöntemi farklı hastalıkların ortaya çıkmasını tetikleyebilmektedir.

Onikomikoz Tedavisi

Tırnak mantarı diğer bazı deri hastalıkları gibi kendiliğinden geçebilen bir hastalık türüdür. Mutlaka düzenli ilaç kullanımı ve kişisel hijyene dikkat etmek gerekir. Tırnak mantarını eczaneden aldığınız uygun ilaçlar tedavi etmiyor ise doktor kontrolünde tedaviye başlamanız gerekir. Tedavi süreci mantarın ortaya çıkmasındaki neden ve mantar türüne bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Tedavinin ve mantarın durumuna göre gerekli durumlarda cerrahi operasyonlar da yapılabilmektedir. Tedavi uzun zaman alan bir süreçtir. Ayrıca mantar tedavi sonucu iyileşse bile bir süre sonra tekrar ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle düzenli kontrol gerektiren bir hastalık türüdür.

Tırnak mantarı tedavisinde genellikle ilaç tedavisi uygulanır. İlaç tedavisinde oral, topikal ve antifungal ilaçlar kullanılmaktadır. Oral yani ağızdan alınan ilaçlar enfeksiyonun ilerlemesini amaçlar. Topikal yani direk olarak tırnağa sürülen ilaçlar ise mantarın yayılmasını engeller ayrıca bozulan tırnak dokusunun düzelmesine yardımcı olur. Antifungal ilaçlar ise mantarı temizlemeye yönelik ilaçlardır. Doktorunuzun tedaviyi uygulama şekline göre yukarıda bahsettiğimiz ilaçlar tedavi süresi boyunca birlikte kullanıldığında daha etkili olabilmektedir.

Tedavide ilaç seçenekleri arasında ilk olarak oral ilaçlar ile başlanır. Oral yani ağızdan alınan ilaçlar tedavi de daha etkilidir. Bunun sebebi enfeksiyonun temizlenmesinde daha etkili olmalarıdır. Özellikle terbinafin ve itrakonazol türünde olan ağızdan alınan ilaçlar enfeksiyonun tamamen temizlenmesi, tekrarlanmaması için diğer ilaçlara göre oldukça etkilidir. Enfeksiyonu temizlerken sorunlu alanın iyileşmesine ve temiz tırnağın yeniden oluşmasına yardımcı olur. İlaç kullanım süresi tırnak mantarında ortalama 6-12 hafta gibi bir sürece yayılmaktadır. Tedavinin tamamen başarılı sonuçlanması ve enfeksiyonunun kaybolma süresi ise ortalama 4 ay kadardır.

Ağız yolu ile alınan antifungal ilaçların ciddi yan etkileri olabilmektedir. Bu nedenle mutlaka doktor kontrolünde alınması gerekir. Oral antifungal ilaçlar karaciğer rahatsızlıklarına ve deri döküntüsü gibi durumlara neden olabilmektedir. Doktorunuz bu ilaçlar ile sizi tedavi etmeden önce mutlaka kan testi ister. Kan testinde çıkan sonuçlarınız normal değil ise bu ilaçların kullanılması da uygun olmayacaktır.

Tırnak mantarında kullanılan diğer bir ilaç tedavisi de direk olarak tırnağa oje gibi sürülen türlerdir. Oje gibi sürülen tırnak mantarı ilaçları en az 1 yıl kadar her gün düzenli olarak kullanılmalıdır. Ayrıca her yedi günde bir tırnak üzerinde biriken katman aseton ile temizlenip ilaç kullanımı yenilenmelidir.

Diğer bir tedavi yöntemi de mantar önleyici krem sürüldükten sonra tırnak tabakasını törpü ile inceltmektir. Burada tırnağın törpülenip inceltilmesinde ki amaç ilacın mantara daha kolay ulaşmasını sağlamaktır. Tırnak inceltmenin yanı sıra mantar ilacının doğrudan enfeksiyon ile temas halinde olması için tırnak tamamen çekilip çıkarılabilmektedir. Eğer enfeksiyon ilerlemiş ve ilaç tedavisi ile iyileşmiyor ise tırnağın tamamen çıkarılması önerilmektedir.

Tırnak Mantarını Önleme Yöntemleri

Tırnak mantarını önlemek ve tekrarlanmasını engellemek için bazı düzenli yöntemleri uygulamanız gerekir. Tırnak mantarını önleme yöntemleri;

• El ve ayaklarınızı çok fazla nemli tutmamaya özen gösterin. Bakteriler ve enfeksiyonlar nemli ortamda daha çabuk ortaya çıkıp yayılır.
  • Tırnaklarını keserken şekil vermek yerine düz kesmeye özen gösterin. Düz kestikten sonra kenar kısımlarını törpü ile düzeltebilirsiniz.  Tırnak makası ve törpünüzü düzenli olarak dezenfekte etmeyi unutmayın.
  • Spor salonu, havuz gibi ortak alanlarda hijyene özen gösterin. Özellikle yerlere yalın ayak basmak ayak mantarına neden olabilir.
  • Ayakkabı ve çorap kullanımına özen gösterin. Nefes alan ayakkabı ve çorapları tercih edin. Ayakkabı ve çorap hijyenine özen gösterin.
  • Manikür ve pedikür yaptırıyorsanız ortak kullanılan araç gereçleri kullanmayın. Kendi özel manikür ve pedikür aletlerinizi kullanmaya özen gösterin.
  • Çok fazla takma tırnak, oje ve tırnak cilası kullanmaktan kaçınmaya dikkat ediniz.
  • Enfeksiyonun tekrarlanmaması için mutlaka doktorunuzun önerdiği ilaçları düzenli kullanmaya özen gösterin.

Yukarıda yer alan maddelere dikkat edip yaptığınızda tırnak mantarının ortaya çıkmasını ve tekrarlanmasını önlemiş olursunuz.

Tırnak Mantarı Tedavi Fiyatları

Tırnak mantarı tedavi fiyatlarını etkileyen unsurların başında doktor tecrübesi, kullanılacak olan tedavi yöntemi, mantarın oluşturduğu enfeksiyonun boyutu yer almaktadır. Ayrıca eğer tırnak mantarı ilaç tedavisine yanıt vermiyor ise ameliyat gerekebilir. Ameliyat fiyatları operasyonu yapacak olan doktor tecrübesine, klinik donanımına bağlı olarak değişebilmektedir. Kaç adet tırnakta mantar olduğu da fiyatı etkilemektedir. Ameliyat dışında tedavi eğer ilaç tedavisi olarak devam edecek ise tedavide kullanılan ilaçların ücretleri de değişebilmektedir. Tırnak mantarı tedavisini devlet kurumlarında ücretsiz yaptırabilirsiniz. Lazer ve ameliyat gibi durumlarda ise özel kliniklerde tedavi olmanız mantarın daha kısa sürede iyileşmesi için daha iyi bir tercih olacaktır.

Sağlık Bakanlığının kuralları gereği internet sayfalarında sağlık işlemleri ile ilgili fiyat vermek doğru değildir. Tecrübeli ve hasta memnuniyeti yüksek doktorların tedavinizi yapması fiyatları da artabilmektedir. Tırnak mantarı tedavi fiyatları ve muayene ücretleri hakkında daha fazla bilgi almak için bize iletişim sayfamızda yer alan bilgilerden ulaşabilir kolayca randevu oluşturabilirsiniz. Randevu aldıktan sonra kliniğimizde yer alan çalışan ve doktorlar tırnak mantarı tedavi fiyatları hakkında aklınıza takılan tüm soruları cevaplayacaktır. Daha sağlıklı olmanız ve kendinizi daha mutlu hissetmeniz için birçok hastalığın tedavisinde alanında uzmanlarımız ile hizmet veriyoruz. 02122414624 no’lu telefondan polikliniğimizi arayarak tırnak mantarı tedavi fiyatları hakkında bilgi alabilirsiniz.