melazma tedavisi

Melazma Nedir? Güneş Lekesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Melazma, cildin belirli bölgelerinde oluşan ve genellikle koyu kahverengi renkte olan güneş lekelerine denir. Genellikle 20’li yaşlardan sonra oluşmaya başlamaktadır. En sık yanaklarda, alında, çenede ve üst dudağın üst bölgesinde görülmektedir. Yüz bölgesi dışında ön kol ve boyun gibi vücudun oldukça fazla güneş alan bölgelerinde de ortaya çıkar. Yaygın görülen bir cilt problemi olan güneş lekeleri kadınların daha yatkın olduğu bir rahatsızlıktır. Erkeklerin ise sadece yüzde 10’unda güneş lekeleri problemi görülmektedir. Özellikle hamilelik döneminde sık karşılaşılan bir rahatsızlıktır, bu nedenle de ismi “hamilelik maskesi” olarak da bilinmektedir.

Melazma ciddi bir yan etkisi olan bir rahatsızlık değildir. Herhangi bir semptoma neden olmaz. Fakat bu rahatsızlıktan mustarip olan kişilerin birçoğu melazmanın oluşturduğu görüntüden hoşnut olmamaktadır. Bu nedenle de güneş lekesi tedavisi yaptırmaya karar verirler.

Güneş lekeleri oluşan bölgelerde renk yapan melanin üreten hücreler, lekesiz bölgelere oranla daha çok renk üretir. Normalde renk hücrelerinin normal derideki sayısıyla lekenin bulunduğu bölgedeki sayı eşittir. Fakat güneş lekeleri bulunan bölgede daha fazla çalışırlar. Bunun sonucunda ise leke oluşan bölgeler anında koyulaşır.

Güneş lekeleri koyu tenli olan kişilerde daha yaygın olarak ortaya çıkmaktadır. Ayrıca aile geçmişinde bu rahatsızlığı geçirmiş olan kişiler hastalığa daha yatkındır. Daha çok yüz bölgesinde beliren bu güneş lekeleri iki taraflı ve simetrik olarak oluşur. Bu lekeler genellikle yaz mevsiminde ve solaryum esnasında koyulaşırlar. Oldukça yaygın görülen bu rahatsızlık, tedavisi olan bir rahatsızlıktır.

Melazma Neden Olur?

melazma neden olurMelazma oluşma nedeni henüz kesin olarak çözüme kavuşmamıştır. Melanosit olarak adlandırılan deriye renk veren hücrelerin normalden daha fazla sayıda renk pigmenti melanin ürettikleri zaman oluşur. Koyu ten renkli kişilerde melanositler daha aktiftir. Bu nedenle açık tenli insanlara oranla güneş lekeleri oluşturma ihtimalleri daha fazladır. Güneş lekelerinin oluşmasına sebep olan birçok tetikleyici etken bulunur. Bunlardan bazıları şunlardır:

• Güneşe maruz kalma: Güneşin yaydığı UV ışınları melanositleri uyarmaktadır. Az oranda güneşe maruz kalmak bile güneş lekeleri oluşumuna neden olabilir. Yazın ise bu durum daha da kötüleşir.
  • Hormon değişimi: Hamile kadınlarda sık sık ortaya çıkan yaygın bir rahatsızlıktır. Hamile kadınlarda görülen türü, hamilelik maskesi veya kloazma olarak adlandırılmaktadır. Doğum kontrol hapları ve hormon yerine koyma tedavisi de melazmayı tetikleyen etkenler arasındadır.
  • Kozmetikler: Yanlış kozmetik kremlerin kullanımı güneş lekelerini kötüleştirebilir. Cildi tahriş eden kozmetik ürünlerin tercih edilmesi doğru değildir.

Bunlar dışında hormon replasman tedavisi, aile öyküsünde genetik yatkınlık bulunması, koyu tene sahip olmak ve kadın olmak da güneş lekeleri oluşması açısından tetikleyici faktörler arasında yer almaktadır. Ayrıca yumurtalık ve tiroid fonksiyonlarında meydana gelen bozukluklar da melazma hastalığını körüklemektedir. Genel olarak aşırı güneşe maruz kalma, hormonal değişimler, yanlış kozmetik ürün kullanımı, genetik faktörler ve birtakım doğuştan gelen değiştirilemeyen kalıtsal özellikler melazma oluşumunu tetikleyen etmenler arasında sayılır.

Melazma Türleri Nelerdir?

Ciltte oluşan pigmentasyonun derinlik derecesine göre üç tip melazma türü vardır. Bunlar:

• Epidermal: Epidermal melazma, dermatalog muayenesi esnasında en rahat teşhis edilen türdür ve tedaviye en iyi yanıtı bu tip verir. Bu tür koyu kahverengi bir renge ve keskin hatlara sahiptir.
  • Dermal: Bu tür açık kahverengi veya mavimsi tonlara sahip bir renge bürünür. Keskin hatlara değil de bulanık kenarlara sahiptir. Teşhisi ve tedavisi diğer türlere göre daha zor ve zahmetli olabilmektedir.
  • Karışık melazma: En yaygın karşılaşılan türdür. Hem kahverengi hem de mavimsi lekeler olarak oluşur. Tedaviye yanıt verme oranı çok yüksektir.
  • Adlandırılmamış tip: Koyu renkli bireylerin cildinde daha fazla ortaya çıkmaktadır. Fazla melanositlerle karakterizedir.

Güneş Lekesi En Çok Nerede Görülür?

Güneş lekesi en çok yüz bölgesinde görülür. Alın bölgesi, çene, yanaklar ve üst dudağın üst bölgesinde daha çok oluştuğu gözlemlenmektedir. Vücudun diğer yoğun güneş olan bölgelerinden ön kol ve boyunda da ortaya çıkar. Malezma görülen noktaların yerleşim yerine göre 3 tip melazma türü vardır. Bunlar:

• Sentrofasiyal: Yüz merkezinde yoğunlaşır. Yoğun güneşe maruz kalan bölgelerden alın, yanaklar, bıyık bölgesi, burun ve çenede sıklıkla görülür. En yaygın görülen şekli bu türdür.
  • Malar: Daha çok yanak bölgesinde oluştuğu gözlemlenmektedir.
  • Mandibular: Alt çene kemiğinin yan bölgelerinde daha sık meydana gelir.

Melazmanın bir diğer oluştuğu yerlerden biri de ön kollardır. Ön kollarda görülmesinin en önemli sebebi hormon replasman tedavisidir. Yaz aylarında daha çok ortaya çıkar.

Melazma Belirtileri Nelerdir?

Melazma cildin belli başlı bölgelerinde yoğunlaşan genellikle koyu kahverengi veya mavimsi çil benzeri güneş lekelerine verilen isimdir. Bazı zamanlar bu lekeler kırmızı bir hal alabilir ve iltihaplı boyuta ulaşabilir. Genellikle cildin şu bölgelerinde yoğunlaşır:

•       Yüz bölgesinde sıklıkla görülür. Alın, yanaklar, burun ve üst dudakta yerleşir.
  •       Omuzlarda ve üst kol bölgesinde yoğunlaşır.
  •       Her iki yanakta da simetrik olarak belirir.
  •       Çene hattında ve boyunda yoğun güneşe maruz kalan bölgelerde ortaya çıkar.

Güneş Lekesi Kimlerde Görülür?

Melazma oluşumunda hem genetik hem de ırksal faktörler önemli rol oynamaktadır. Bu rahatsızlığı sık sık yaşayan bir bireyin aile geçmişinde de mutlaka bu hastalığı geçirmiş bireylere rastlamak mümkündür. Genellikle çocukluk veya ergenlik döneminde yoğun bir şekilde güneş ışığına maruz kalmak ileriki dönemlerde güneş lekeleri oluşma olasılığını artırır. Fakat her aşırı güneşe maruz kalan bireyin bu rahatsızlığa yakalanacağı doğru değildir. Bazı kişiler bu anlamda daha şanslıdır. Güneş lekeleri en çok kadınlarda ve koyu tenli bireylere ortaya çıkmaktadır. Kadınların yüzde 90’unda erkeklerin ise yüzde 10’unda görülür. Yapılan çalışmalara göre Latin, Asya ve Orta Doğu kökenli kadınlarda güneş lekeleri görülme sıklığı daha fazladır.

Yüzdeki Güneş Lekeleri Kalıcı Mıdır?

Bu hastalık kronik bir rahatsızlık olarak karşımıza çıkar. Bazı vakalarda ömür boyu görülürken bazı tipleri ise çoğunlukla geçicidir. Tedavisinde çeşitli yöntemler uygulanmaktadır. Bu sayede hastalığın daha hafif geçirilmesi ve kontrol altına alınması amaçlanır.

Melazma Nasıl Anlaşılır?

Melazma tanısı uzman bir dermatolog tarafından basit bir cilt muayenesi ile rahatlıkla konabilir. Dermatalog muayeneye ek olarak eğer varsa kullandığınız ilaçları ve mevcut başka bir hastalığınızı da sorabilir. Bazen bu hastalık diğer deri hastalıklarına benzer semptomlar gösterir. Bu nedenle dermatolog en doğru teşhisi koyabilmek için küçük bir deri parçası alabilir.

Bunun dışında melazmanın derinliğini anlamak için dermatolog wood lambası ismindeki bir cihazla deriyi inceleyebilir. Wood lambası tekniği bu hastalığın teşhisinde sıkça uygulanan bir test tekniğidir. Wood lambasının yaydığı ışık ile melazmanın yüzeysel olarak mı yoksa daha derine mi yerleştiğine dair bir fikir alınması amaçlanır.

Melazma Nasıl Tedavi Edilir?

Güneş lekeleri ciddi bir reaksiyona sebebiyet veren bir rahatsızlık değildir. Fakat tedavisi oluşumu gibi belli bir süre alabilir. Lekelerin tamamen yok olması birkaç ayı bulabilir. Bazı cilt tiplerinde lekeler herhangi bir tedaviye gerek kalmadan geçmektedir. Örneğin hamilelik döneminde ortaya çıkan ve hamilelik maskesi olarak da adlandırılan bu lekeler doğum sonrası kendiliğinden azalarak ortadan kaybolabilir. Tedavi süreci kısa değildir. Hem hasta hem de doktor için sabırlı olunma gereken bir dönemdir.

Tedavi sürecinde de özellikle yaz aylarında belirli aralıklarla ataklar meydana gelebilir. Bu normaldir. Tedavi bazı açık tenli kişilerde %100 etki ederek lekeleri tamamen ortadan kaldırabilir ancak yine de tekrarlama olasılığının bilinmesi gerekir. Koyu tenli kişilerde ise açık tenlilere oranla başarı oranı daha düşüktür ve tekrarlama olasılığı daha fazladır. Açık tenli bireylerde tedavi haftalar içinde sonuç alabilir, fakat koyu tenli bireylerde tedavi süreci aylarca sürmektedir.

• Güneş lekeleri tedavisinde en etkili yöntem güneşten korunmaktır. Yoğun ve aşırı güneşe maruz kalmamak, olabildiğinde serin alanlarda bulunmak, dışarı çıkmadan önce mutlaka uygun bir güneş koruyucusu krem kullanmak, doğru kıyafet giyinmek, şapka ve gözlük takmak gerekir.
  • Krem tedavisi de sıkça uygulanan tedavi yöntemleri arasındadır. Birçok renk açıcı krem bulunmaktadır. Bu kremler melanositleri hasarlamaz.  Aksine melanositlerin pigment üretmesinin azalmasını sağlayarak etkili olurlar. Güneş lekelerine karşı ciltteki renk değişimini ortaya koymak için hidrokinon içeren kremler en yaygın kullanılan krem gruplarındandır. Düşük hidrokinon içeren kremler ile tedaviye başlamak cildin tahriş olmasını engeller ve kaşıntıyı önler.
  • İleride safhadaki vakalarda hidrokinon içeren kremlerin yanında tretinoin ve kortikosteroid içeren kremler de birlikte kullanılabilir.
  • C vitamini, B3 vitamini, alfa arbutin, traneksamik asit ve kojik asit içeren kremler de melanin sentenizini azalttığından kullanılabilir.
  • Tedavi boyunca doktor önerisi dahilinde olmadan kesinlikle kozmetik ürün kullanılmamalıdır, dermatolog gözetimi olmayan yerlerde dermapen, plazmapen, mezoterapi vb işlemler yaptırmamalıdır, tam tersi bu durumlar lekelenmeyi artırabilir.
  • Bunlar dışında doktor uygun gördüğü takdirde lazer tedavileri, kimyasal peeling, mezoterapi ve PRP gibi çeşitli tedavi yöntemleri de uygulanmaktadır.

Melazmaya Karşı Nasıl Önlem Alınmalıdır? İşte Tavsiyeler;

• Güneş lekelerinden korunmanın en etkili yolu güneşten olabildiğince korunmaktır. Günlük hayatta güneş kremi sürekli olarak kullanmak gerekir. Özellikle güneşe fazla maruz kalan bölgelere güneş kremi uygulanmalıdır. Güneşten korunmak en yaygın tedavi yöntemidir. Güneş ışınları melazmayı tetikler ve uyarır. Böylece güneş lekeleri artışa geçer. Bulutlu günlerde dahi güneş koruyucu krem kullanmak son derece önemlidir. Bunun dışında mümkün olduğu kadar gölgede kalmaya özen gösterilmesi gerekir.2 saatte bir güneş kremi yenilenmelidir.
  • Mutlaka bir dermatolog önerisiyle cilt bakımı rutini tercih edilmelidir. Herhangi bir yanma ve batmaya sebebiyet vermeyen bakım ürünleri kullanılmalıdır. Cildi tahriş eden her türlü etken madde melazmayı alevlendirebilir.

Melazma Tedavisi Ne Kadar? Güneş Lekesi Tedavisi Fiyatları

Melazma tedavisi kapsamlı muayene sonrası hastalığın tipine ve yoğunluğuna göre belirlenir. Melazmanın yoğunlaştığı bölgeler ve hastanın tercihi de uygulanacak tedavi yöntemini etkilemektedir. Tüm bunlara bağlı olarak uygulanacak tedavi yöntemine göre fiyatlandırma da değişiklik göstermektedir. Sizin için en doğru fiyat bilgisine ulaşmak ve merak ettiğiniz tüm sorularınız için +90212 241 46 24 numaralı telefondan kliniğimize ulaşabilirsiniz.