Uçuk Nasıl Geçer? ve Tedavisi

Uçuk tedavisi vücudun belli başlı bölgelerinde boy gösteren uçukların kontrol altına alınmasında uygulanır. Uçuğa iyi gelen birtakım antiviral ilaçlar mevcuttur. Bu antiviraller uçuğa neden olan virüsü vücuttan tam olarak atamasa da var olan enfeksiyonu kontrol altına alarak uçuğun yok edilmesini sağlar.

Uçuk tedavisi olumlu sonuç vermesi için mutlaka erken bir dönemde doktora başvurulması gerekir. İlerlemiş vakalarda uçuk tedavisi daha geç yanıt vermektedir.

Uçuk Nedir?

Uçuk birden fazla sebebe bağlı olarak oluşabilir. Çoğunlukla dudak, burun ve çene bölgelerinde meydana gelir. Uçuk genellikle rahatsız edici bir cilt problemidir. Oldukça acı verir ve bazen konuşmayı ve yemek yemeyi bile zorlaştırabilir. Uçuk, hemen hemen tüm insanların yaşadığı yaygın bir sorundur. Vücuttaki bir enfeksiyonun habercisi olabilir. Uçuğun çıkma nedenlerinden biri ise herpes isimli virüstür.

Uçuk iltihaplı bir hal alırsa bulaşıcı hale gelmektedir. Ciltte temas yoluyla yayılır. Bazen de stres ve hormonal değişiklikler gibi faktörler uçuk çıkmasını etkiler. Oldukça rahatsız edici bir cilt problemi olan bu küçük enfeksiyonlar genellikle bir hafta içerisinde kendiliğinden geçmektedir. Ancak çok ilerleyen vakalarda mutlaka uçuk tedavisi ile uçuk kontrol altına alınmalıdır.

Uçuğa neden olan virüs herpes simpleks adlı bir virüstür. Bu virüs dudaklarda, diş etlerinde, dilde, ağızda ve yanağın iç kısımlarında uçuk denen ağrılı yaralara yol açar. Nadiren de olsa ateş ve kas ağrısı gibi yan etkileri de mevcuttur. Bu virüs yalnızca insanları etkilemektedir. Herpes isimli virüs vücutta enfekte olduktan sonra üç aşamada kendini göstermektedir. Bunlar:

Birincil enfeksiyon: Birincil enfeksiyon aşamasında virüs cilde veya mukoza zarına girerek çoğalır. Bu nedenle ağızda yara veya ateş gibi etkiler baş gösterebilir. Virüs herhangi bir yara veya belirtiye sebebiyet vermeyebilir. Bu nedenle kişi uçuk geçirdiğini anlamayabilir. Bu bir asemptomatik enfeksiyondur.

Pasif dönem: Virüs enfekte olduğu bölgeden omurgada bulunan ve dorsal kök ganglionu ismi verilen sinir dokusuna geçiş yapar. Bu bölgede tekrar üreyerek pasif duruma gelir.

Nüks: Kişinin duygusal veya fiziksel streslerle baş başa geldiği bir dönemde veya ateşli hastalık, aşırı güneş maruziyeti gibi durumlarda virüs yeniden aktif hale gelir. Böylece yeni yaralar ve belirtiler meydana gelebilir.

Uçuk Virüsü Türleri Nelerdir?

Uçuk virüsü türleri ikiye ayrılmaktadır. Bunlar herpes simpleks virüs tip-1 ve herpes simpleks virüs tip-2’dir. Tip-1 herpes enfeksiyonu çoğunlukla ağız ve çevresinde ortaya çıkmaktadır. Parmakların uç kısımları, diş etleri ve genital bölgede de sıklıkla görülür. Ağız veya deri temasıyla ya da enfeksiyonlu kişilerin kişisel eşyalarının kullanılmasıyla bulaşabilir. Genellikle çocukluk döneminde yetişkinlerden çocuğa geçen bu virüs vücuda yerleşerek ileri yaşlarda belirti gösterir.

Tip-2 herpes enfeksiyonu ise genellikle genital bölgede görülen bir enfeksiyondur. Enfekte kişide herhangi bir belirti açığa çıkmayabilir. Fakat cinsel birliktelik sırasında genital veya anal bölge yolu ile virüs rahatlıkla bir başkasına bulaşabilir. Tip-1 enfeksiyona benzer olarak tip-2 enfeksiyonda da temas yoluyla uçuk vücudun değişik bölgelerine yayılım gösterebilir.

Uçuk Neden Olur?

uçuk tedavisiUçuğun çıkma nedenlerinden en önemlisi tip-1 herpes adlı virüstür. Tip-2 herpes ise daha çok genital bölgede ortaya çıkar. Bununla beraber her iki virüs de ağız ve genital bölgede bulunabilir. Birçok insan 20 yaşına dek tip-1 hermes ile enfekte olur. İlk enfeksiyon sonrası dönemde virüs yüzde bulunan sinirsel dokularda uyku moduna geçer. Sonraki dönemlerde zaman zaman aktif hale gelerek tekrarlayan enfeksiyonlara yol açar. Herhangi bir belirti görülmese dahi virüs başkalarına kolaylıkla bulaşabilir.

Uçuk yarası kabuklu ve kuru halde ise bulaşıcı özelliği bulunmaz. Ancak ilerleyen dönemlerde uçuk yarasından sıvı bir şekilde iltihap gelmeye başlarsa bu durumda uçuk bulaşıcı hale gelmiştir. Uçuğun oluşmasına neden olan virüs vücutta temas yolu ile bulaşır. Aynı zamanda öpüşmek ve oral seks gibi faktörler uçuğun ağız yoluyla yayılmasına neden olur. Bunların dışında, hormonal dengesizlikler, ateş, yorgunluk, duygusal ve fiziksel stres, ciltte meydana gelen travmalar ve yoğun güneş ışığına maruz kalma gibi etmenler de uçuğa neden olan virüsü aktif hale getirerek, uçuk oluşumuna sebebiyet verebilir. Uçuk tedavisi ile tüm bu sorunlar çözüme kavuşturulmaktadır.

Uçuk Hangi Vitamin Eksikliğinde Ortaya Çıkar?

Herhangi bir vitamin eksikliğiyle uçuk gelişimi arasında birebir bilimsel bir bağlantı yoktur. Fakat uçuk tedavisi için bazı vitaminlerin oldukça faydalı olduğu bilinmektedir. Uçuk tedavisi için hekiminiz destekleyici vitaminler ve mineraller verebilir.

Uçuk Tanısı Nasıl Konur?

Klinik bulguların ortaya çıkarılması hastalığın tanısında yeterli olabilmektedir. Uçuk virüsünün yol açtığı enfeksiyon dermatolog tarafından çıplak bir gözle teşhis edilebilmektedir. Şiddetli ilerleyen vakalarda ve hamile veya bağışıklığı kronik olarak düşük olan kişilerde uçuk tedavisi etkinliğini artırmak amacı ile uçuktan belli bir miktar parça alınarak laboratuvar testi yapılmasına ihtiyaç duyulabilir. Buna ek olarak yaygın olarak asemptomatik vakaları saptamak amacı ile çeşitli kan testlerinden de yararlanılır.

Uçuk Belirtileri Nelerdir?

• Sulantılı kabarcıklar
  • Kaşıntı
  • Dudaklarda oluşan karıncalanma
  • Dudak veya ağızda kurumuş ve tahriş olmuş cilt yapısı
  • Diş etlerinde, dudaklarda, ağzın çatısında ve yanakların iç bölgesinde oluşan küçük kabarcıklar
  • Şişen lenf bezleri
  • Kas ağrısı
  • Kızarıklık
  • Boğaz ve baş ağrısı

gibi belirtiler görülebilir.

Tekrarlayan vakalarda (genellikle yüzde 60 veya 90 tekrarlar) hasta belirtileri hiç fark etmeyebilir. Veya hafif kaşıntı ve yanma meydana gelir. Sonrasında ise su toplayan kabarcıklar kabuk bağlayarak iyileşirler.

Virüs vücuda girdikten sonra sinir ganglionlarına yerleşerek uygun ortamı bulduğunda çoğunlukla buradan sinir dokusunu izleyerek ilerler ve deride uçuk oluşturur.

Uçuk Virüsleri Kuluçka Süresi Ne Kadardır?

Kuluçka süresi hastalığın alındıktan sonra etkilerinin ortaya çıkış sürecidir. Uçuk virüsleri kuluçka süresi 2 ila 12 gün aralığında değişiklik gösterir.

Uçuk Virüsü Nasıl Bulaşır?

genital uçukUçuk bulaşıcı rahatsızlıklar arasında en başta gelen cilt problemlerindendir. Genital bölgede üreyen virüsler korunmasız cinsel birliktelik sonrasında yayılım gösterebilir. Ağız bölgesi ve diğer bölgelerde meydana gelen uçuklar da yine temas yolu ile bulaşır. Kişisel eşya paylaşılması veya enfekte olan bölgede temas edilmesi durumunda uçuk bulaşma ihtimali çok yüksektir.

Tüm bunların dışında, hormonal değişiklikler, korku, stres gibi durumlarda da vücutta uçuk çıkabilir.

Uçuk Tedavisi Nasıl Uygulanır? Uçuk Nasıl Geçer?

Uçuk tedavisinde ile uçuklar, genellikle dermatoloji uzmanın reçete ettiği hap veya kremlerle kontrol altına alınır ve vücuttan atılır. Enfeksiyonun oluştuğu döneme ve şiddete göre farklı antiviral ve sistemik ilaçlar uçuk tedavisi için etkili olmaktadır. Eğer yıl içinde çok sık uçuk atağı yaşıyorsanız dermatoloğunuz baskılama tedavisi uygulayabilir, baskılama tedavisiyle uçuk çıkışı durdurulması hedeflenir.

Her iki çeşit enfeksiyon türünde uygulanan uçuk tedavisi için kullanılan antiviral ilaçlar şu şekildedir:

• Asiklovir
  • Famsiklovir
  • Valasiklovir

Genellikle krem şeklinde olan bu ilaçlar uçuk belirtilerinin vücudun hangi bölgelerinde meydana geldiğine bağlı olarak farklılık gösterir.

Belirtilerin ortaya çıktığı dönemde doktor önerilerine uyulması, uçuk tedavisi sürecinin daha olumlu işlemesine ve ağrıların azalmasına neden olur. Genel olarak uçuk tedavisi için aşağıda yer alan hususlara dikkat edilmelidir:

• Uçuk oluşan bölgenin temiz kalmasını sağlamak ve o bölgeyi kuru tutmak
  • Yaranın üzerinin kapanmadığı giysiler tercih etmek

Ağız çevresinde oluşan uçukların genellikle 1 ila 3 haftada, genital bölgede oluşan uçukların ise genellikle 2 ila 6 hafta arasında devam ettiği söylenebilir. Bu süreç kişinin bağışıklık sistemine göre de farklılık gösterebilir.

Uçuk Tamamen Vücuttan Gider mi?

Uçuk virüsü vücuda girdiği anda vücuttan dışarı atılması pek mümkün değildir. İyileşme sonrasında virüs sinir düğümlerine yerleşerek kış uykusuna yatar gibi uyku moduna geçer. Kişinin bağışıklığının düşmesiyle birlikte bazen aynı bazen ise farklı bölgelerde yeniden lezyonlar meydana gelebilir.

Kişinin fazla stres yaptığı dönemler, ateşli bir hastalık geçirdiği, hormonal dengesizliklerinin baş gösterdiği ya da aşırı güneşe maruz kaldığı zamanlarda tekrar ederler. Uçuk virüsüne sahip olan kişilerin bağışıklıklarını yükseltmeleri gerekmektedir. Böylece uçuk tedavisi sonucu olumlu yanıt vererek virüsün tekrarlamama olasılığı yükselir.

Uçuktan Korunma Yolları Nelerdir?

uçukEnfekte olmuş kişilerle temas etmemek ve bu kişilerin kişisel eşyalarını kullanmamak, uçuk virüsü ve enfeksiyonundan korunmanın en etkili yöntemlerinden biridir. Eğer uçuk virüsü enfeksiyonuna yakalanmış bu kişilerle temas edilmişse, temaslı bölgenin uygun hijyenik koşullarda temizlenmesi virüsün bulaşma riskini azaltacaktır. Ağız çevresinde yara oluşmuş kişilerle ortak kullanılan kaşık, çatal, bıçak ve bardak gibi malzemeler virüse yakalanma riskini bir hayli artırır. Bunlara ek olarak enfekte olmuş kişilerin makyaj malzemelerini kullanmak, havlusunu kullanmak vb gibi kişisel ürünlerini kullanmak, uçuk virüsüne davetiye çıkarır. Genital bölgede uçuk oluşmaması için cinsel ilişki esnasında korunmak çok önemlidir. Cinsel organında uçuk bulunan kişiler cinsel ilişkiye girmemelidir.

Tüm bunların uygulanması ve bu tedbirlere uyulması uçuk tedavisi için en etkili yöntemlerdir.

Genital Bölge Uçukları İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Genel olarak herpes simpleks virüsü bulaştığı zaman hem tip-1 hem de tip-2 vücuda alınabilir. Ek olarak özellikle tip-2 denilen virüsün genital bölge uçuklarında temas yolu ile vücuda bulaştığı unutulmamalı ve yine cinsel yol ile bulaşan başka hastalıkların da olabileceği akla gelmelidir. Öte yandan tip-2 herpes virüsü kadar kolay bulaşan ve tehlikeli seyreden başka virüsler de aynı kişiden bulaşabilir (sarılık, AİDS, frengi gibi). Bu nedenle tip-2 herpes görülen kişilerde diğer cinsel birliktelik temasıyla bulaşan hastalıkların da testler yoluyla tespit edilmesi önem arz etmektedir.

Genital herpes ile enfekte olmuş kişilerde genellikle fazla belirti gözlenmez. Ancak bazı kişiler aşağıda sıralanmış belirtilere yakalanabilir:

• Genital bölgede meydana gelen karıncalanma veya batma hissi
  • Genital bölgede yer alan küçük ve ağrılı kırmızı kabarcıklar
  • Cinsel organlarda kızarıklığa veya çatlağa benzer görünümde olan yaralar.

Uçuk Tedavisi Fiyatları

Uçuk tedavisi fiyatları uçuğun çıktığı bölgeye ve şiddetine uygun olarak değişiklik gösterir. Kişide oluşan uçuk tipine bağlı olarak fiyatlandırma değişir. Sağlık Bakanlığı onaylı merkezlerin internet sitelerinde fiyat belirtmeleri yasal değildir. Sizin için en uygun tedavi yöntemini öğrenmek ve diğer tüm merak ettiğiniz sorularınız için 0212 241 46 24 numaralı telefondan kliniğimize ulaşabilirsiniz.