Genital Herpes (Uçuk) Nedir?

Kadınlarda ve erkeklerde sıkça görülebilen bir rahatsızlık olan genital herpes halk dilindeki adıyla uçuklar bulaşıcı özelliğe sahiptir.

Genital uçuklar yetişkin bireylerde görülmektedir. Tedavi edilmediklerinde cinsel temaslar ile kolayca bulaşabilme özelliğine sahiptirler. Günümüzde çoğu kişi genital herpeslere sahip olduklarının farkında değildir. Bu nedenle cinsel ilişki sırasında başkalarına da kolayca bulaştırabilmektedirler. Genital herpeslere sahip kişiler cinsel ilişki sırasında korunsa bile bulaştırma ihtimalleri vardır. Bu nedenle genital herpesler fark edildiğinde tedavisi için hemen bir doktora görünmek gerekir.

Her iki cinsiyette de görülen uçuklar viral ve bulaşıcı enfeksiyonlar olarak tanımlanmaktadır. Genital bölge ve çevresinde görülen bu enfeksiyonlar ismini görüldüğü bölgeden almıştır. Genital herpes kişilerde meydana geldikten sonra genital bölgede kızarıklık, su toplaması, kabarıklık gibi belirtiler ile kendini göstermektedir. Erkeklerde penis ve çevresinde görülürken kadınlarda ise vajina, kalça ve anüs etrafında görülebilmektedir. Anüs ve çevresinde görülmesi ise anal ilişki sonrası bulaşmasından kaynaklanmaktadır.

Genital Herpes Oluşma Nedenleri

genital uçukBu hastalığın oluşmasında ki en büyük neden HSV virüsüdür. Bu virüs vücuda bulaştığında hemen herhangi bir şikâyet veya belirti ile kendini göstermez. Kişilerin bağışıklık sisteminin durumuna bağlı olarak kendini gösterme süresi değişkenlik göstermektedir. Cinsel hayatında aktif olan kişilerin neredeyse yüzde 60 gibi ciddi bir kısmında genital herpes bulunmaktadır. Genital herpesi olan kişiler başkasıyla cinsel ilişkiye girdiğinde bu virüs direk olarak onlara da bulaşmaktadır. Bulaşan kişide zamanla genital herpes ortaya çıkacaktır.

HSV virüsleri iki türde karşımıza çıkmaktadır. Bunlar;

HSV-1

Bu tip HSV virüsü genellikle ağız, yüz, dudak kısmında enfeksiyonlara neden olmaktadır. Çocukluk çağı dahil olmak üzere birçok dönemde kişilerde sıkça ortaya çıkabilmektedir. Özellikle temas, tükürük yolu ile bulaşmaktadır. Enfekte olan kişiler ile direk olarak veya o kişilerin kullandığı araç gereçlerle temas etmek size de virüsün bulaşmasını sağlayacaktır. Her ne kadar ağız bölgesinde bu virüsler tutansa da yapılan araştırmalar göstermiştir ki genital bölgelerde de son zamanlarda HSV-1 virüsü görülebilmektedir.

HSV-2

Genital uçukların oluşmasında etkili olan ana nedendir. HSV-2 virüsü de tip birdeki gibi bulaşıcıdır. Cinsel hayatı aktif olan kişilerde yetişkinlik dönemi ile birlikte sıkça görülebilmektedir. Özellikle kişilerin cinsel partner sayısının fazla ve çeşitli olması bu hastalığa kapılma riskini de arttırmaktadır. Erken yaşta ilk cinsel deneyimi yaşayan kişilerde de genital herpes görülme olasılığı yüksektir. Genital herpes hastalığına sahip kişilerin mutlaka cinsel ilişki sırasında korunması ve gerekli tedavileri alması gerekmektedir. Hem kendi sağlıkları hem de cinsel ilişki sırasında başkalarına virüsü bulaştırmamaları için önemlidir.

Genital Herpes Hangi Dönemlerde Daha Sık Görülür?

Genital uçuklar bağışıklık sisteminin zayıf olduğu dönemlerde ataklar halinde şiddetli bir şekilde kendini gösterebilmektedir. Genital Herpeslerin sıkça görüldüğü dönemler ve durumlar;

• Depresyon durumları,
  • Aşırı stresli, üzüntülü ve sinirli dönemler,
  • Ateşli hastalıkların yaşanması,
  • Dengesiz ve sağlıksız beslenme,
  • Kanser hastalıkları,
  • Kronik hastalıkların yaşanması,
  • Vücut direncinin düşük olduğu dönemler,
  • Fazla sigara ve alkol tüketimi,
  • Uyku problemlerinin yaşandığı dönemler,
  • Kortizon ilaçlarının kullanıldığı dönemler,
  • HIV enfeksiyonunu kapmak genital herpesin artmasına neden olmaktadır.

Yukarıda yer alan durumlardan dolayı kişilerin bağışıklık sitemi dönem dönem zayıflamakta ve vücut direnci düşmektedir. Bağışıklık sisteminin zayıflaması ve vücut direncinin düşmesi ile birlikte genital herpesler daha fazla kendini gösterip şiddetli bir şekilde yaşanabilmektedir.

Genital Uçuk Belirtileri Nelerdir?

Genital uçukların belli başlı belirtileri yer almaktadır. Bu belirtiler fark edildiğinde doktor muayenesi şarttır. Aşağıda yer alan belirtilerin birini yaşadığınız veya fark ettiğinizde mutlaka bir doktora görünmenizi öneririz. Her iki cinsiyette de hastalığın belirtileri benzerdir. Genital herpes belirtileri;

• Genital bölgede kızarıklık,
  • Sulu lezyonlar,
  • Kabarıklık,
  • Deri dökülmeleri,
  • Cinsel ilişkiye girerken kişilerde ağrı ve sızı olması,
  • Genital alanda kaşıntı,
  • Dökülmenin meydana geldiği alanlarda ödem oluşması,
  • Lenf bezlerinde şişme durumlarının yaşanması,
  • Genital bölge kenarında yer alan kaslarda ağrılar,
  • Karın ve yumurtalık kısmında ağrı sızı durumlarının oluşması,
  • Kişilerde kendini aniden gösteren halsizlik ve baş ağrısı durumu hastalığın en yaygın belirtileri arasında yer almaktadır.

Genital Herpes (Uçuk) Teşhisi ve Tanısı Nasıl Koyulur?

Hastalığın ortaya çıktığı kişiler yukarıda yer alan belirtileri fark ettiğinde bir doktor muayenesine gitmelidir. Muayenede ilk olarak genital alan incelenir. Jinekolojik muayene sırasında gözle görülür bir şekilde herpeslere bakılır. Ekstra bir tanı veya teşhis yöntemine gerek duyulmamaktadır. Genital alanda olan herpesler jinekolojik muayene ile kolayca teşhis edilmektedir.

Genital bölgede yer alan lezyonların herhangi bir risk içerip içermediği hakkında eğer doktorunuz gerekli duyar ise virolojik testler yapabilmektedir. Virolojik testler genital bölgede yer alan lezyonlardan sıvı alınması ile yapılır. Bu testler herpesler hakkında kesin sonuç veren testler değildir. Çoğu kişide test sonucu negatif çıksa da genital herpes görülebilmektedir. Kısacası bu testlere göre kesin tanı mümkün değildir.

Bir diğer teşhis yöntemi de PCR testleridir. PCR testleri ile lezyonlardan sürüntü alınır. Alınan sürüntü ile virüsün DNA’sı değerlendirilmektedir. PCR testleri en hızlı sonuç veren test türleri olduğu için virolojik testlere göre daha sık kullanılır.

Genital herpes teşhisinde kullanılan diğer test türü ise serolojik testler olarak adlandırılmaktadır. Serolojik testler kan testleri olarak yapılır. Yapılan kan testlerinde vücutta HSV virüsünün yer alıp almadığına bakılmaktadır. Kan testinde HSV antikorü yer alıyor ise genital herpes teşhisi konulmaktadır.

Tüm bu test ve tanı yöntemleri arasında hızlı sonuç vermesi nedeniyle PCR testi daha sık tercih edilmektedir. Fakat diğer test yöntemlerine göre PCR testi daha pahalı bir test türüdür. Fiziksel muayene ve kan testi sonrasında gerek duyulur ise de hastalığın teşhisini kesinleştirmek adına yapılabilmektedir.

Genital Herpes Tedavisi

genital herpesGenital herpes tedavisi doktor hastalığın teşhisini koyduktan sonra başlar. Tedavide genel olarak antiviral olan ilaçlar kullanılmaktadır. Bu ilaçların düzenli ve doğru bir şekilde kullanılması gerekmektedir.  Tedavide kullanılan antiviral ilaçlar asiklovir, famsiklovir  ve valasiklovir içermektedir. İlaç tedavisi ile genital herpes vücuttan tamamen atılmaz. HSV virüsü vücudunda olan kişiler dönem dönem yüz bölgesinde ve genital alanda uçuk sorunu ile karşılaşmaktadır. Hastalığın tedavisinde erken tanı önemlidir. Hastalık erken fark edilip ilaç tedavisine erken başlanır ise ortaya çıkan komplikasyonlar azalır. Özellikle ağrı, sızı, kızarıklık, dökülme gibi durumlar erken ilaç tedavisi ile önlenebilmektedir. İlaç tedavisi en az 5 gün sürmektedir. 5 gün sonrasında lezyonlarda halen iyileşme görülmüyor ise ilaç tedavisine devam edilmesi gerekir. Tedavide kullanılan ilaçların dozu ve kullanım şeklini doktorunuz ayarlamalıdır.

Eğer kişilerde bu hastalık var ve yılda 6 kereden fazla olarak kendini şiddetli olarak gösteriyor ise baskılayıcı tedavi yöntemi uygulanmaktadır. Baskılayıcı tedavi yönteminde günde 2 kere asiklovir tedavisi yapılmaktadır. Bu yöntem tedavide 6 ay ve 1 yıl olarak her gün günde iki kez uygulanmaktadır. Tedavide amaç genital herpeslerin bulaşmasını azaltmak ve sıkça ortaya çıkan atakları yok etmektir.

Genital herpes hastalığına sahip kişiler unutmamalıdır ki hastalığın kesin tedavisi yoktur. Herpesler iyileştikten sonra dönem dönem tekrardan ortaya çıkabilir. Tekrarlamasını engellemek ve artışın önüne geçmek için ise doktor kontrolünde olmak gerekir. İlaçları düzenli almak gerekir. Bunların dışında cinsel ilişkiye girerken korunmak, sürekli cinsel partner değiştirmemek, genital bölge hijyenine önem vermek, pamuklu ve dar olmayan çamaşırlar kullanmak, genital alana çok fazla kimyasal ürünler kullanmamak gerekir. Ayrıca her iki cinste de çok fazla dar pantolon kullanılmaması önerilmektedir.

Genital Herpes Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Genital herpes hastalığına sahip kişilerin aklına takılan ve sıkça sorulan sorular;

Genital Uçuklardan Korunma Yöntemleri Nelerdir?

Cinsel ilişki sırasında kondom kullanmak ve ortak eşya kullanmamaya önem vermek bulaşmayı engellemese bile bulaşma riskini azaltmaktadır.

Genital Herpes Hamilelikte Çocuğa Bulaşır mı?

Herpesi olan kadınlar doğum sırasında bebeğe virüsü bulaştırabilir. Doğum sırasında aktif herpes enfeksiyonu geçiren kişilere genelde sezeryan doğum önerilmektedir.

Tedavide Kullanılan İlaçların Yan Etkisi Var mıdır?

Herpes tedavisinde kullanılan antiviral ilaçların ciddi bir yan etkisi yoktur. Diğer ilaçlarda olduğu gibi hafif belirtiler olarak mide bulantısı, kusma, ishal gibi durumlar görülebilmektedir. Diğer kullandığınız ilaçlarla etkileşimi hekiminiz planlayacaktır.

Genital Herpes ile Genital Siğil Aynı Mıdır?

Hayır her ikisi de birbirinden farklıdır. Her ikisi de cinsel yolla bulaşır fakat siğiller deriden kabarık küçük oluşumlardır, uçuklar ise ağrılı yaralardır.

Genital Herpes Bulaştıktan Kaç Gün Sonra Ortaya Çıkar?

Genital herpeslerin vücuda bulaşmasından sonra kuluçka süresi 2-12 gün arasındadır. Vücuda bulaştıktan 2-12 gün sonra belirtiler ile kendini kolayca gösterir.

Genital Herpes Vücudun Diğer Kısımlarına Yayılır mı?

Hayır yayılma olmaz. Genital herpes sadece genital bölge çevresinde yayılır. Cinsel ilişki ve temas ile başka kişilere kolayca bulaşır.

Genital Herpes Oral veya Anal Seks ile Bulaşır mı?

Evet bulaşır. Genital alanlara temas edilmesi bile yeterlidir. Bu nedenle hastalık özellikle aktifken yaralar varken cinsel ilişkiye girilmemesi önerilir. İnaktif dönemde de bulaş bildirilmiştir.

Genital Herpes Tedavi Fiyatları

Genital uçukların tedavi fiyatları kullanılacak ilaç, tanı ve teşhis yöntemleri, yapılan testler, hastalığın ne süreçte olduğuna bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Bunların dışında tedavinizi yapacak olan doktorun tecrübesi, klinik donanımı da tedavi fiyatını etkileyen ana faktörler arasında yer almaktadır. Ayrıca uçukların sürekli tekrarlıyor olması da düzenli takip ve tedavi gerektirdiği için fiyatlara etkisi bulunmaktadır.

Sağlık Bakanlığının kuralları gereği internet sayfalarında sağlık işlemleri ile ilgili fiyat vermek doğru değildir. Tecrübeli ve hasta memnuniyeti yüksek doktorların tedavinizi yapması fiyatları da artabilmektedir. Genital herpes tedavi fiyatları ve dermatolog muayene ücretleri hakkında daha fazla bilgi almak için bize iletişim sayfamızda yer alan bilgilerden ulaşabilir kolayca randevu oluşturabilirsiniz. Randevu aldıktan sonra kliniğimizde yer alan çalışan ve doktorlar Genital herpes tedavi fiyatları hakkında aklınıza takılan tüm soruları cevaplayacaktır. Daha sağlıklı olmanız ve kendinizi daha mutlu hissetmeniz için birçok hastalığın tedavisinde alanında uzmanlarımız ile hizmet veriyoruz. 02122414624 no’lu telefondan polikliniğimizi arayarak Genital herpes tedavi fiyatları hakkında bilgi alabilirsiniz.