vitiligo tedavisiDeride beyaz lekelerin oluşmasına sebep olan vitiligo hastalığında erken tanı ve tedavi hastalığın seyri açısından oldukça önemlidir. Vitiligo nedir? Vitiligo bir deri hastalığıdır. Deride beyaz büyük küçük lekeler ortaya çıkar. Ortaya çıkan deride renk kaybı büyür ise estetik açısından kötü bir görünüm ortaya çıkmaktadır. Saç ve ağız kısmı da dahil olmak üzere vücudun her alanında görülebilir. Yoğunluğu ve büyüklüğü tahmin edilemez. Zaman geçtikçe vücudun diğer alanlarına yayılabilir. İnsan derisine renk veren hücreler melanin üretir. Melanin üreten hücrelerin çalışmayı durdurması deri de renk kaybının yaşanmasına yani alaca hastalığına neden olmaktadır. Bulaşıcı ve tehlikeli bir hastalık olmasa da vitiligo hastalığının en büyük yaşattığı sorun görünüm açısından estetik olmamasıdır. Özgüven kaybına, stres ve anksiyeteye neden olmaktadır.

Vitiligo Nedenleri

Vitiligonun ortaya çıkmasında ki ana neden melanin üreten hücrelerin çalışmayı durdurmasıdır. Kesin sebebi bilinmemektedir. Çoğunlukla altta yatan bir hastalık yoktur. Fakat bazı hastalıkların varlığında sıklığının arttığı bilinmektedir. İlişkili olabileceği durum ve hastalıklar:

• Genetik sebepler
  • Tiroid hastalıkları
  • Şeker hastalığı
  • Bazı kansızlık hastalıkları
  • Stres, depresyon gibi ruhsal sorunlar,
  • Sedef hastalığı
  • Güneş ve kimyasal yanıklar hastalığın gelişimini tetikleyebilir.

Vitiligo Çeşitleri Nelerdir?

Vitiligonun bilinen iki çeşidi yer almaktadır. Segmental ve non-segmental olarak adlandırılan bu iki türde belli farklılıklar yer almaktadır.

Segmental türünde ortaya çıkma zamanı çocukluk dönemidir. Çocukluk döneminde ortaya çıkan segmental vitiligo çeşidi vücutta segmental dağılım göstermektedir.

Non-segmental ise segmental yerleşim göstermez, Genellikle vücutta ellerin arka kısmında gözlerin çevresinde, dirsek bölgesinde dizler ve ayaklarda görülmektedir.

Vitiligo Nasıl Teşhis Edilir?

Vitiligo yani ala hastalığında erken tanı ve tedavi yöntemi oldukça önemlidir. Derinizde bariz renk farklılıkları açık renkte lekeler gördüğünüzde vakit kaybetmeden bir doktora muayene olmalısınız. Dermatoloji uzmanı muayenede lekelerin olduğu bölgeleri inceler. Kesin teşhis ise Wood adı verilen özel bir ışık ile yapılmaktadır. Bu ışık lekenin olduğu bölgeye verildiğinde lekelerin görünümü daha keskin ve belirgin hale gelir. Buda lekelerin analizinde önemli rol oynamaktadır. Eğer muayeneyi yapan doktor şüpheli bir görünüm fark eder ise ciddi bir hastalık olup olmadığını öğrenmek için biyopsiye de gerek durabilir. Hastalığın tanısı konulduktan sonra gerekli ilaç tedavisine başlanır. İlaç tedavisinin yanı sıra estetik müdahaleler ile de lekeler giderilebilmektedir. Vitiligo hastalığına sahip kişiler teşhis sonraki süreçte sürekli kontrole gitmeli ve doktorunun tavsiyelerini unutmamalıdır.

Vitiligo Hastalığında Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Vitiligo hastalığında kullanılan belli başlı tedavi yöntemleri vardır. Bu tedavi yöntemlerinden hangilerinin seçileceği hastanın durumu, doktor kararına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Alaca hastalığı tedavisinde hiçbir tedavi yöntemi %100 iyileşmeyi garanti edemez. Hastalıkça kullanılan tedavi yöntemlerini sıralayacak olursak;

• Derideki lekeleri azaltmaya yönelik ilaçlar,
  • Fototerapi (diğer adıyla ultraviyole ışık tedavisi) bu yöntem sedef gibi diğer deri hastalıklarının tedavisinde de kullanılmaktadır. Fakat bu tedavi yönteminde olumlu sonuç maalesef yüzde yüz değildir. Bu tedavi yöntemi diğer tedavi yöntemlerine ek olarak destek amaçlı yapılmaktadır. İstenilen sonuç elde edildiğinde ise ışık tedavisi sonlandırılmaktadır.
  • Excimer ismi verilen lazer tedavi uygulamaları,
  • Kortizon tedavisi (Bu tedavinin sistematik ve doğru uygulanması gereklidir),
  • Tacrolimus adı verilen ilaç tedavisi
  • Eğer lekeler çok yaygın ise vücudun kendi rengini açmaya yönelik olan depigmentasyon yöntemidir. Depigmentasyon yöntemi tedavisi 1 yıl sürmektedir. Bu süre sonucunda ortaya çıkan sonuç hem kalıcıdır hem de hastalığın tekrar ortaya çıkma olasılığı oldukça azdır.
  • Cerrahi yöntemler hastalığın tedavisinde en son başvurulan yöntemlerdir. İnatçı ve uzun yıllar boyunca iyileşme göstermeyen durumlarda estetik tedaviler uygulanabilmektedir. Estetik tedavide normal renkte olan vücudun farklı yerlerindeki deri alınır ve hastalığın kendini gösterdiği alana nakledilir. Nakil işlemi ile yapılan tedavi çok fazla uygulanan bir yöntem değildir. Yapılan araştırmalarda bu yöntem ile tedavi edilen kişilerin çok az bir kısmında olumlu sonuç görülmüştür.

Yukarıda yer alan tedavi yöntemlerinin hangisinin hangi evrede uygulanacağına uzman doktor karar verilmelidir. Genellikle hastalığın erken tanısında ilaç tedavisi yeterli olmaktadır. Fakat geç tanı ve hastalığın ilerleyen evrelerinde diğer tedavi yöntemleri kullanılmaktadır. Bazı hastalarda vitiligo nedeniyle deride oluşan renk kaybı çok fazla ve yaygındır. Bu gibi durumlarda kendi derinizin rengi açılarak renk eşitlemesi sağlanabilir (depigmentasyon tedavisi)

Hastalık tedavi edilirken hastanın psikolojik durumu da göz önünde bulundurulmalıdır. Çoğu hasta görünümünde ortaya çıkan estetik olmayan durumdan dolayı özgüvensiz, stresli hissedebilir. Bu gibi durumlarda psikolojik tedavi de alması gerekmektedir.

vitiligo neden olurVitiligo tedavisinde kullanılan bir diğer yöntem de kamuflaj yöntemidir. Lekeli bölgeye uygun makyaj malzemeleri ile kapatma işlemi yapılabilmektedir. Vitiligo hastalığı için özel olan kapatıcı makyaj malzemeleri bulunmaktadır. Hastalığa sahip olan kişiler bu makyaj ürünleri ile günlük olarak istediği zaman lekelerin üzerini kapatabilir. Ayrıca daha uzun süre kullanabilmek için uzun ömürlü vitiligo makyaj ürünleri de bulunmaktadır. Makyaj malzemeleri ile leke kapatmada herhangi bir tedavi amacı yoktur. Amaç sadece lekelerin görünümünü en aza indirgeyip kişilerin kendini toplum içerisinde daha iyi hissetmesini sağlamaktır. Vitiligo için daha etkili tedavi yöntemlerini yukarıda belirttik. Bu yöntemler ile daha kalıcı sonuçlar alabilirsiniz.

Vitiligo (Ala Hastalığı) Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Hastalık Bulaşıcı Mıdır?

Alaca hastalığı (vitiligo) bulaşıcı değildir.

Vitiligo Yaz Aylarında Daha Belirgin Lekeler Haline Gelir mi?

Yaz aylarında güneşin derimiz ile olan direk temasından dolayı hastalığın oluşturduğu lekeler daha belirgin bir hale gelebilmektedir. Bu durumu önlemek için hastalığa uygun güneş kremleri kullanmalı ve sorunlu bölgenin direk olarak güneş ile temasından kaçınmalıyız. Özellikle güneş kreminin en az 50 faktör olması gereklidir. Daha düşük değerler sizi ve hastalığınızı güneşten korumayacaktır.

Vitiligo Hangi Hastalıklar ile Birlikte Ortaya Çıkar?

Hastalık genellikle tiroid ve diyabet hastalığı olan kişilerde daha yaygın olarak görülebilmektedir.

Vitiligo Hastalığında Beslenmenin Bir Etkisi Var mıdır?

Beslenme şeklinin hastalığın ortaya çıkmasında herhangi bir etkisi yapılan araştırmalarda ortaya çıkmamıştır. Yani beslenme şekli ve hastalığın ortaya çıkması arasında herhangi bir bağ yoktur.

Hastalık En Fazla Hangi Bölgelerde Görülür?

Alaca hastalığı en sık eller, yüz, genital bölge, kol ve bacaklarda görülmektir. Özellikle yüz bölgesinde görülmesi direk olarak görüntünün farklı görünmesinden dolayı kişilerde kötü psikolojik etkiler bırakabilmektedir.

Ala Hastalığında Psikolojik Destek Alınmalı mıdır?

Hastalığın direk olarak görünen kısımlarda kendini göstermesi bireylerde toplum içinde kendini görüntüsünden dolayı kötü hissetme ve özgüven kaybına neden olabilir. Bazı kişiler bu yüzden asosyal ve eve kapanarak yaşayabilmektedir. Bu gibi durumlarda kişinin kendini tekrar adapte etmesi ve mutlu hissetmesi için tedavi süresi ile sonrasında psikolojik destek alması önerilir.

Vitiligo Hastalığı Genetik Midir?

Hastalığın görüldüğü kişilerin yüzde 30’da yapılan araştırmalarda akrabalarında hastalığın olduğu görülmüştür. Yani hastalığın genetik özelliği de vardır. Ebeveynlerde ve ailede hastalığın olması sizde de ortaya çıkma ihtimalinin olduğunun göstergesidir.

Vitiligo Hastalığı ile İlgili Hastalara Öneriler

Hastalığın ortaya çıktığı kişilerde hayat kalitesini arttırmak ve hastalığın tedavisi için doktorların belli başlı önerileri bulunmaktadır. Bu öneriler;

• Her mevsim mutlaka en az 50 faktör olan güneş kremi kullanmaya özen gösterin.
  • Vitiligo, Köbner fenomeni denilen bir özelliğe sahiptir. Köbner fenomeni cildin tahriş edildiği alanda alaca hastalığı ortaya çıkabilme riskidir. Bu nedenle cildin tramva ve tahrişlerden ve güneş yanıklarından korunması önerilir.
  • Doktorunuzun verdiği kremleri mutlaka düzenli olarak kullanın. Başkalarından duyduğunuz veya internetten öğrendiğiniz bilgiler dahilinde bilinçsizce ilaç kullanmayın. Bu gibi hastalar hastalığın daha fazla ilerlemesine neden olabilmektedir.
  • Eğer görüntünüzden çok fazla etkileniyorsanız tedavi ile birlikte mutlaka psikolojik destek almanızı öneririz. Psikolojik destek almanız özgüveninizin kırılmasını önleyecek ve sizi daha iyi hissettirecektir.

Bu süreç her ne kadar zor olsa da tedavilerinizi düzenli ve doğru bir şekilde uygulamaya özen göstermelisiniz. Hastalıklı bölgede tedavi sonrası geri gelen pigmentler noktalar halinde kendini gösterebilir. İleriki yıllarda nüks ihtimali olabilir.

Vitiligo (Ala Hastalığı) Tedavi Fiyatları

Hastalığın tedavisi ile ilgili kesin veya belli bir fiyat vermek mümkün değildir. Tedaviyi hangi doktorun yapacağı, tedavide kullanılan ilaçlar, hangi tedavi yönteminin kullanılacağı, kamufle ürünler gibi nedenler fiyatı etkileyen konulardır. Bu tür hastalıkların tedavisinde uygulanan ışık yöntemleri doktor tecrübesi ve tedaviyi yapan kliniğin donanıma bağlı olarak oldukça farklı değişkenlik gösterebilmektedir. Tedaviyi almadan önce hasta olan kişilere doğru bir araştırma yaparak doktor ve klinik seçmelerini öneririz. Doğru doktor ve doğru tedavi yöntemi ile 3 ay gibi bir sürede hastalığın oldukça iyi bir şekilde ilerlediğini gözlemleyebilirsiniz. Tedavinizin başarılı sonuç vermesi, fazla para ve zaman kaybetmemek için doğru doktoru seçmeniz önemlidir. Özellikle daha önce bu hastalığı geçirmiş kişilerin hangi doktora hangi yöntemle tedavi oldukları hakkında internette yer alan yorumları okumanızı öneririz.

Sağlık Bakanlığının kuralları gereği internet sayfalarında sağlık işlemleri ile ilgili fiyat vermek doğru değildir. Tecrübeli ve hasta memnuniyeti yüksek doktorların tedavinizi yapması fiyatları da artabilmektedir. Vitiligo hastalığı tedavi fiyatları ve muayene ücretleri hakkında daha fazla bilgi almak için bize iletişim sayfamızda yer alan bilgilerden ulaşabilir kolayca randevu oluşturabilirsiniz. Randevu aldıktan sonra kliniğimizde yer alan çalışan ve doktorlar vitiligo tedavisi fiyatları hakkında aklınıza takılan tüm soruları cevaplayacaktır. Daha sağlıklı olmanız ve kendinizi daha mutlu hissetmeniz için birçok hastalığın tedavisinde alanında uzmanlarımız ile hizmet veriyoruz. 02122414624 no’lu telefondan polikliniğimizi arayarak Ala hastalığı tedavisi fiyatları hakkında bilgi alabilirsiniz.